Goed onderwijs moet voldoen aan de wensen die de huidige tijd stellen. Dat betekent dat er niet alleen aandacht voor het verleden en het heden moet zijn, maar zeker ook voor de toekomst. Daarom is er een belangrijke plek ingeruimd voor ICT. Al vanaf de jongste leeftijd staat ICT steeds meer centraal. Zowel als thema, maar vooral ook als hulpmiddel. De digitalisering van de klaslokalen gaat immers al vele malen verder dan je twintig jaar geleden had kunnen denken. Dit is dan ook een belangrijk beleidspunt binnen het onderwijs. Er valt immers veel te bereiken met behulp van ICT.

 

Verbetering

Het toevoegen en uitbreiden van de ICT in het primaire onderwijs is belangrijk omdat het de ontwikkeling van de individuele talenten van de leerlingen sterk kan ondersteunen. Dankzij ICT kunnen lesprogramma’s immers vele malen beter op het kind zelf worden afgestemd. Daardoor kan ieder kind zich al van jongs af aan volledig ontwikkelen in een richting die voor hem het meest geschikt is. Dit wordt door velen dan ook gezien als een sterke verbetering in het onderwijs. Waar voorheen klassikale programma’s de enige juiste weg leken, denkt men daar door de mogelijkheden van ICT sterk anders over. Ieder kind kan nu immers zijn eigen niveau krijgen.

 

Voor docenten

Er is veel te doen om de werkdruk die docenten ervaren in het onderwijs. Ook hier kan ICT een belangrijke rol in spelen. Het wordt immers gemakkelijker om de voortgang van alle verschillende leerlingen te volgen. Doordat er meer digitaal gewerkt wordt zijn de overzichten immers gemakkelijker bij te houden. In die zin komt er dan ook veel meer tijd vrij om de leerlingen daadwerkelijk te begeleiden. De ontwikkeling van ICT wordt dan ook steeds meer gericht op het rendement halen uit de uren die beschikbaar zijn voor een docent om met de leerlingen te werken. Met name ook omdat de administratie een stuk compacter wordt.

 

Lesmateriaal ontwikkelen

Wie zich de komende jaren op een interessant doel wil storten, kan zich het best gaan verdiepen in het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal. Er is namelijk op dit vlak nog heel veel te winnen, zo menen de experts. Wil je echt iets goeds doen voor de samenleving, dan liggen hier dus je kansen. Zo heeft de PO-raad het er bijvoorbeeld nog altijd over dat de echte doorbraak voor ICT in het onderwijs nog moet komen. De raad stimuleert dan ook allerlei projecten om te zorgen dat deze doorbraak dichterbij komt en daadwerkelijk op korte termijn zal gaan plaatsvinden.

 

Voor ouders

Wat vooral belangrijk is bij het ontwikkelen van ICT-hulpmiddelen voor in het onderwijs, is dat de ouders van de kinderen niet vergeten mogen worden. Wil je de kinderen bereiken, dan zullen de ouders hier ook een rol in moeten spelen. Zo moeten zij bijvoorbeeld inzage blijven houden in de programma’s waarmee de kinderen lessen volgen. Zoals de leerkracht de kinderen kan monitoren, zo moeten de ouders dat ook kunnen. Ook zij moeten in staat zijn hun kinderen op dit gebied te kunnen ondersteunen waar dit nodig is.

 

Werken in het onderwijs

Omdat het onderwijs steeds meer in gaat zien dat ICT een grotere rol gaat spelen op de infrastructuur, komen er steeds meer vacatures. Misschien staan er naast de onderwijsvacatures voor talen of wiskunde ook vacatures open waar jullie direct wat aan hebben. Als je iets vind waar je wat aan gehad hebt laat dit dan even weten in de reacties, ik ben benieuwd.